TurboTech WasteGates

Na lange tijd weer eens iets inhoudelijks online zetten, hopelijk wordt het gewaardeerd. 

De afgelopen tijd is het al een aantal keren voorgekomen dat er auto's op de testbank staan om afgesteld te worden met 
minimale aanpassingen aan de auto ten opzichte van de vorige sessie op de testbank. 

Denk hierbij aan dingen als: katalysator verwijderd (Mr Emissie zegt: foei. ;-) ), een andere diameter downpipe, ander merk uitlaatspruitstuk, etc.
 

Veel voorkomende opmerkingen zijn dat dingen als: ik heb nu last van boost-spikes! of er wordt ineens een totaal hoger boostniveau waargenomen. 

Of andere constateringen die in eerste instantie met iets anders te maken lijken te hebben. 

Er mag aangenomen worden dat u, de lezer, weet hoe een turbo werkt, gezien u deze pagina leest. Zo niet, gelieve dan voorgaande "tech-talk" te lezen alvorens verder te gaan. 

Wat doet een wastegate?

We weten dat een turbo werkt op basis van een een paar dingen, maar één element in specifiek is verantwoordelijk voor het leeuwendeel, namelijk de PR (Pressure Ratio). Daarbij ook de thermische energie en de kinetische energie van de uitlaatgassen.

Deze waarde refereert aan de druk in het uitlaatspruitstuk vs de druk na de turbine. 

De wastegate is niks meer dan een klep die ervoor dient om de uitlaatgassen een andere route te geven dan die van de turbine en daarmee de snelheid te reguleren. 

Heeft een grotere wastegate altijd nut? 

Kort antwoord, NEE (niet altijd)

Iedereen weet dat het veranderen van richting energie kost. Dus als je een wastegate aftakking op je spruitstuk hebt waarbij de richtingsverandering van de gassen een hoek moet maken die groter is dan 60 graden neemt de mogelijkheid om de druk te regelen significant af. Wat in dit geval (soms) wel kan is een grotere gate monteren omdat je nog net wel genoeg gasstroom kan laten wegstromen om de druk in je uitlaatspruitstuk te reguleren, echter is dit wel een lapmiddel. Zodra het vermogen significant toeneemt, en daarmee dus de hoeveelheid luchtstroom toeneemt, zal de grotere gate zonder aanpassing aan de plaatsing ook niks meer kunnen uithalen inzake het regelen van de druk in het uitlaatspruitstuk.   

 

Het komt uiteindelijk neer op een afweging tussen beschikbare ruimte, kosten en doelen.  

Iets wat zeker niet wenselijk is, is "boost-creep". Dit wordt gecreëerd op het moment dat de uitlaatgassen niet snel genoeg afgevoerd kunnen worden door de wastegate, met als (een) gevolg dat de PR over de turbine gaat stijgen. Dit leidt dan weer tot een toename in boost, wat niet regelbaar is. Derhalve zeer gevaarlijk!

Onderstaand een eerlijk op google gevonden afbeelding met diverse wastegate aftakkingen.

Succes met de projecten!